Les troballes arqueològiques al Castell d’Aitona, a escena |
![]() |
![]() |
![]() |
Al llarg dels darrers dos anys les excavacions dutes a terme en aquest espai del municipi han descobert diferents elements i estructures històriques d’un alt valor.
Aquest divendres 20 de gener la Sala de Plens de l’Ajuntament d’Aitona ha acollit la conferència “Els secrets amagats del Castell d’Aitona”, una trobada impulsada pel consistori -a través del projecte de Fruiturisme- amb l’objectiu de mostrar i donar a conèixer les diferents troballes que s’han descobert al llarg dels darrers dos anys durant les excavacions arqueològiques dutes a terme al Castell d’Aitona.
La conferència estava impartida per l’arqueòloga Ariadna Vidal, qui ha exposat i detallat a tots els assistents la història del Castell d’Aitona, els detalls de l’actuació arqueològica que s’hi està executant, i quines són les troballes més rellevants que s’han fet i com se situen en el temps, posant de manifest que Aitona compta amb un castell que encara té moltes coses per a descobrir.
L’actuació arqueològica s’està duent a terme a la rampa d’accés, a la zona d’entrada i a la plataforma superior. Així, en les actuacions desplegades s’han pogut identificar a la zona del Castell d’Aitona vestigis d’un mínim de cinc fases històriques documentades: fase islàmica, fase cristiana, segle XVI-XVII, desmuntatge segle XVIII i Guerra Civil Espanyola.
A més, entre les principals descobertes hi ha una cisterna de construcció posterior al segle XII, sitges d’època islàmica o una trinxera de la Guerra Civil Espanyola; així com diversos materials com jerretes de ceràmica -alguna amb traces musulmanes-, aplics de coure, elements de fusta -que caldrà investigar exactament què són-, elements arquitectònics de pedra, braçalets de pa de vidre... Alguns dels materials descoberts, a més, es van mostrar a tots els assistents durant la conferència per tal que en poguessin gaudir de ben a prop.
Rosa Pujol, alcaldessa d’Aitona, avança que “la nostra voluntat és que un cop finalitzat l’estudi i catalogació de totes aquetes troballes, tot aquest material arqueològic passi a formar part del catàleg de Fruiturisme per tal que puguem dignificar, explicar, estudiar i conservar tota aquesta part de la nostra història com a poble”.
Finalment, cal recordar que aquestes excavacions arqueològiques -subvencionades per la Generalitat de Catalunya- formen part dels treballs previs a l’habilitació al Castell d’Aitona d’un mirador amb vistes al poble i a la vall.
Es tracta d’un projecte que el consistori està executant a través del Pla de Foment Territorial del Turisme de 2019, un programa de subvencions per a ens locals del sector turístic català promogut pel Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya amb l’objectiu d’afavorir que les destinacions turístiques catalanes millorin la seva competitivitat.
|