Centenars de persones han visitat les parades i les mostres d'oficis d'aquest singular esdeveniment, que enguany també ha incorporat la recreació d'algunes escenes de la Guerra de Successió.
Mira el reportatge aparegut a les notícies de Lleida TV
Mira el reportatge extens emès en el programa Lleida al Dia de Lleida TV
(comença al minut 23 amb 20 segons)

Aitona ha acollit avui diumenge 19 de maig una nova edició del Mercat Barroc de la Baronia d'Aitona, que enguany complia el seu 11è aniversari. Centenars de persones vingudes d'arreu de la comarca s'han acostat al municipi per tal de visitar les parades d'artesania, passejar entre les mostres d'oficis (ferrar rodes de carro, elaborar bales de plom...) i participar de les activitats lúdiques i infantils, tot posant de manifest, un cop més, la bona salut de què gaudeix aquest singular esdeveniment.

Una de les principals novetats d'aquesta edició del Mercat Barroc, que sens dubte ha contribuït a incrementar l'assistència i concurrència de visitants, és l'aire commemoratiu que des de l'Ajuntament se li ha volgut donar. Atesa la proximitat del 2014, any en què es complirà el tricentenari de la caiguda de Barcelona, un dels darrers baluards de les tropes que es van enfrontar a Felip V en la Guerra de Successió, s'ha aprofitat l'ocasió per tal de convertir el Mercat Barroc en una commemoració d'aquest esdeveniment tan transcendent per al nostre país. És per això que, a més de les ja esmentades parades i mostres d'oficis, la celebració d'enguany ha introduït activitats noves de fust històric, com ara la recreació d'alguns enfrontaments militars simbòlics i representatius d'aquell període o la instal•lació al municipi de la simulació d'un campament militar. Gràcies a aquestes incorporacions i innovacions temàtiques, els visitants del Mercat han estat transportats durant tot un dia al paisatge, els costums i els trets característics d'una època que, malgrat les dificultats, formen part important de l'imaginari col•lectiu de tots els catalans i catalanes.

Un dels moments més destacats de la jornada ha estat, sens dubte, l'acte oficial d'inauguració del Mercat, que aquest any ha anat a càrrec del Sr. Germà Gordó, Honorable Conseller de Justícia de la Generalitat de Catalunya. En la seva intervenció, el Conseller ha lloat l'iniciativa de dedicar el Mercat Barroc d'aquest any a 1714 i ha fet un breu recorregut per la història de Catalunya, tot posant l'accent en el fet que, després de les derrotes, els catalans i catalanes sempre s'han sabut aixecar. Per la seva banda, l'alcaldessa d'Aitona, Rosa Pujol, ha destacat la importància cabdal del moment que viu el nostre país, tot afirmant que hem iniciat "el camí cap a la plenitud nacional", un camí que ha qualificat de "tortuós i ple d'entrebancs" i ha definit com l'aspiració d'assolir "més democràcia, més transparència, més proximitat i més participació en la presa de decisions". Tot i reconèixer les dificultats, Rosa Pujol s'ha mostrat optimista respecte el futur i ha afegit que "els anhels de llibertat i de decidir el propi futur que tenim els catalans no els podrà silenciar ningú".

Des de l'Ajuntament d'Aitona es dóna les gràcies a totes les persones i entitats que, ja sigui amb la seva assistència o amb la seva col•laboració en l'organització d'activitats i/o parades, han fet possible l'èxit d'aquesta nova edició del Mercat Barroc de la Baronia d'Aitona. Agraïment especial mereix la tasca de l'Associació Cultural Sant Gaietà, que un any més ha estat protagonista actiu de l'organització de la programació d'activitats i de les parades tradicionals.

|